افزایش خطر ابتلا به دیابت برای زنان مسن تحت درمان با استاتین

15 مارس 2017- تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی دردانشگاه کوئینزلند نشان داد زنان مسن بالاتر از 75 سال که تحت درمان با داروهای کاهنده‌ی کلسترول "استاتین‌ها" هستند، با افزایش 33 درصدی خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند. این خطر تا 51 درصد در افرادی که تحت درمان با دوزهای بالاتر استاتین هستند، افزایش می‌یابد. محققان از پزشکان خواستند تا از خطرات تجویز این دارو برای زنان سالمند آگاه باشند و این بیماران را بدقت تحت نظارت قرار دهند.

 دکتر Mark Jones محقق بهداشت عمومی در این دانشگاه گفت: شانس ابتلا زنان بالای 75 سال به دیابت با مصرف استاتین 33 درصد افزایش می‌یابد و چنانچه بیمار تحت درمان با دوزهای بالاتر این دارو باشد، خطر ابتلا به دیابت تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

او افزود: ما دریافتیم که 50 درصد از زنان شرکت کننده در این تحقیق در اواخر دهه‌ی هفتاد و هشتاد زندگی خود تحت درمان با استاتین هستند و 5 درصد از آنها به تازگی به دیابت مبتلا شده‌اند، استاتین‌ها به شدت برای این گروه سنی از بیماران تجویز می شود، اما تاکنون آزمایشات بالینی بسیار کمی به بررسی تأثیرات مصرف این دارو بر سلامت زنان مسن پرداخته‌اند، اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات انجام شده بر روی مردان 40 تا 70 ساله بوده است.

استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده‌ی کلسترول خون هستند که به منظور کاهش بروز حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته‌ی مغزی به بیماران داده می‌شود. دکتر جونز می‌گوید: آنچه ما دریافتیم یک ارتباط  " dose effect" بود که خطر ابتلا به دیابت را در دوزهای بالاتر مصرف این دارو افزایش می‌دهد. در طی 10 سال مدت این مطالعه، اکثر زنان نیاز به مصرف دوز بالاتری از داروهای استاتین داشتند.

دکتر Jones می‌گوید: پزشکان باید از خطر تجویز استاتین‌ها برای زنان سالمند آگاه باشند و در صورت تجویز این داروها باید به شدت مقدار قندخون آنها را برای تشخیص به موقع دیابت یا افزایش قندخون، تحت نظارت قرار دهند.

این پژوهش بر اساس داده‌های نسخه‌های تجویز شده و نظر سنجی از 8372 زن که در فاصله‌ی سالهای 1921 تا 1926 به دنیا آمده و به عنوان بخشی از مطالعه‌ی بهداشت زنان در استرالیا، به طور منظم در نظر سنجی‌ها شرکت داشتند، انجام شد.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Drugs and Ageing منتشر گردید.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170315094520.htm